Voetreflexmassage

Voetreflexologie is een oeroude geneeswijze in onze “moderne tijd”.

Al heel lang geleden werd massage toegepast om ziekte te genezen en eigenlijk doen we dat zelf ook ongemerkt. Wanneer een kind valt en een zere knie heeft zijn we geneigd om onze hand er op te leggen of om licht te masseren en zelfs een kusje erop doet wonderen. Of als je zelf hoofdpijn hebt, leg je ook je hand erop.

In China werd 5000 jaar voor Christus voetreflexologie al toegepast zoals we kunnen lezen in heel oude geschriften en afbeeldingen. In Egypte zijn voetreflexafbeeldingen in graftomben gevonden van de Egyptische arts Ankmahor in 2500 jaar voor Christus. In Noord-Amerika is de begin datum onbekend dat indianenstammen elkaar al masseerden. In Europa werd de voetreflexzonetherapie weer een nieuw leven ingeblazen door:

K.N.O arts Dr. Fitzegerald uit Amerika( 1872 – 1942 )

Mw. Eunice Ingham fysiotherapeut ( 1879 – 1974 )

Hanne Marquardt fysiotherapeut

Tegenwoordig is er een wetenschappelijk onderzoek naar voetreflexzone therapie ( VRZ ) sinds 1934

Voetreflexzone therapie is dus een vorm van natuurgeneeswijze, waarbij een klacht wordt behandeld via het masseren van drukpunten op de voeten.

“Als je de voeten van een mens in je handen hebt, heb je de totale mens in je handen”.

Als er in het lichaam een probleem ontstaat is dat in veel gevallen op een corresponderende plek op de voet terug te vinden. Men noemt deze plekken reflexzones.
De voeten kunnen pijnlijke of opvallende plekken zonder dat je er iets aan kunt zien. Dit kan betekenen dat er iets met het corresponderende orgaan of met de doorstroming van energie in ons lichaam. Er zijn echter zones die bij druk bijna altijd gevoelig zijn terwijl er niets aan de hand is. We moeten ons ook goed realiseren dat een orgaanzone opvallend of pijnlijk is door bijvoorbeeld vermoeidheid of een overvloedige maaltijd die wij net genuttigd hebben.

Bron: SOW opleidingen, cursusmateriaal voetreflexmassage.